zondag 13 april 2014

Schimmel.


Vorig jaar hadden wij de achtertuin opnieuw ingericht, een beukenhaag langs de schutting met daarvoor buxus bollen en Annabel strong. In de buxus zat een schimmel de blaadjes werden helemaal zwart waarnaar ze afvielen, navraag gedaan bij een kweker of er wat aan te doen was maar helaas we konden ze er beter uitgooien. De bollen waren allemaal aangetast zelfs de 2 die op de tuin tafel stonden. We hebben de kale plekken aangevuld met Annabellen. Dat was wel even balen zeg, maar goed niks aan te doen verder loopt alles al weer mooi uit.

Ook zou ik nog de krans laten zien van de beukentakken die ik gevonden had, de groene takken die je ziet zijn van een wilde roos, ik heb er nog een aantal kersenbloesem takken in verwerkt. Een mooie krans hoeft niet duur te zijn met gevonden takken en groen uit de natuur.

Mijn man heeft luiken gemaakt voor het raam in de slaapkamer, ik ben ze nu aan het schilderen als ze klaar zijn laat ik ze wel zien, ook hebben wij nog een andere kast gekocht voor in de keuken daarover later meer.

Fijne zondag en maak er een leuke week van.

Marjonel













33 opmerkingen:

  1. Leuk om je weer te lezen Marjonel :-)
    Wat balen van je buxusbollen.....maar een goede oplossing de Annabel.....
    Is dat trouwens de buxusziekte wat erin zat?
    Hier wordt 1 buxus oranje van kleur....hoop niet dat het bij jou ook zo begon.....
    De krans is stoer geworden.....wat een mooi materiaal heeft de natuur toch.....
    Succes met de luiken.....zal vast prachtig worden....
    Fijne zondag Marjonel....

    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja...balen is dat als er een ziekte in je buxus komt...wij hebben hier hetzelfde gehad...ik heb geen nieuwe meer aangeschaft...want het blijkt toch een groot probleem te zijn....alleen met een speciaal middel houdt je het misschien tegen...dus laat dan maar.
    Annabellen is een mooie oplossing...maar wel zonde zeg...het zijn er best veel.
    Ja...je krans is natuurlijk weer super mooi.
    Succes met je verdere klussen.

    Fijne Zondag nog,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Balen dat de buxus last kreeg van een schimmel, als ze het goed doen, zijn het mooie aanwinsten voor de tuin. De annabel strong is trouwens wel een goede vervanger, hier staan ze in de voortuin en wat staat dat mooi als de bloemen allemaal in bloei zijn.

    Nog een fijne zondag. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En daar ben je weer :)
    Wat balen zeg van de buxussen. Dat het zelfs die op de tuintafel betreft. Als de annabellen straks bloeien ziet het er met het mooie beeld ook vast prachtig uit! Ben benieuwd naar de kast en luiken. Altijd weer jaloers op die handige mannen haha..
    Jij ook een fijne week!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is niet leuk dat je buxussen door gaan. Ik heb ook de Annabelle in de voortuin staan. Mooie aanwinst hoor. Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar de luikjes en de kast. Maar dan hebben we nog wat tegoed. Nog een fijne zondag, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is niet leuk! Schimmel is heel hardnekkig in het bestrijden, het komt vaak weer terug.
    Zo heb ik meeldauw, dat komt ook steeds terug.
    Maar straks mooie bloeiende Annabellen te zien, lijkt me wel heel mooi!
    Ben heel benieuwd naar de luiken en de nieuwe kast.
    Nog een fijne zondag verder!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. das inderdaad echt balen zeg! Ik ken het niet, een schimmel waardoor je blaadjes zwart uitslaan. Ik heb hier wel regelmatig luis en een soort witte schimmel in de buxus hachjes...maar met een beetje spuiten verdwijnt dat gelukkig snel!

    Wat heb je een stoere krans gemaak!!
    Echt heel mooi!
    Liefs Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig die annabellen! Wel ontzettend balen van die buxussen, als ze het goed doen zijn die ook erg mooi. Je krans is inderdaad een goed voorbeeld dat je met restafval uit de natuur nog iets prachtigs kan maken. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi hoekje in je tuin zo met de zuil en buste!
    Jammer van de buxus......ik heb hier twee grote buxusbollen in een pot staan en worden een beetje geel, ze staan er niet fris bij. Ik hoop toch niet dat de dood gaan! Je hebt wel voor een mooi alternatief gekozen, de Annabel, die staan strakjes ook prachtig in deze hoek.
    En ja het hoeft allemaal niet duur te zijn, ik vind zo'n zelfgemaakte krans vaak veel mooier.
    Fijne zondag, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, wat jammer dat je niet geprobeerd hebt om ze te redden.
    Ik had het vorig jaar ook, en op het moment dat ik het zag ben ik ze gaan bespuiten volgens een bepaald plan. Twee soorten en dan ook om de week en twee weken.
    En het was even een werk, maar ik heb ze allemaal gered, en nu zijn ze allemaal vol met lichtgroene takjes.

    Maar met de annabellen staat het vast ook heel mooi.
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zonde van je buxusbollen zeg. Ze zijn vaak nog duur ook! De Annabellen zijn wel een mooi alternatief. Je krans is mooi geworden. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is altijd jammer, maar de Annabellen zijn ook erg mooi. En ik vind je krans echt geweldig, leuk om zo met materiaal uit de natuur te knutselen. Fijne zondag, liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat balen van je buxus, maar als de Annabellen bloeien heb je wel weer een prachtig plaatje in de tuin. Je krans is ook super en je hebt gelijk dat het niet altijd veel hoeft te kosten. Vorige week nog een gelukje gehad dat iemand net die takken gesnoeid had die ik gebruiken kon. Kost niks en ik had weer wat leuks in huis.
    Fijne avond en groetjes Silvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt tijd om te tuinieren, nu het buiten droog is, kun je zo lekker genieten.
    Je krans is weer hele mooi geworden, zomaar wat takken en je hebt een krans.
    Jammer van je Buxus, gelukkig heb je de Annabellen nog, die zijn straks weer heel mooi.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat jammer van je buxus maar annabelles zijn ook erg mooi. Wij hebben best veel buxus in de tuin dus ik hoop maar dat zoiets ons tuintje voorbij gaat anders wordt het een kale bedoeling. Je krans is ook mooi geworden met materialen uit de natuur! Jij ook een fijne week

    Lieve groet Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk weer van je te lezen. Wat jammer van de buxusbollen. Ze staan altijd zo mooi. Hopelijk gaan de Annabelles mooi bloeien. Je krans is erg mooi en sfeervol.

    Fijne zondag,
    Reineke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zonde van je buxus zeg! Ik vind je krans helemaal geweldig!

    Fijne avond

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat is jammer van je buxusbollen...ze zijn zo mooi.
    Maar de Annabellen zijn ook prachtig....Mooie krans heb je gemaakt.

    Fijne avond verder,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat balen is dat...schimnel in de buxus. Wij hebben hier hetzelfde. We hebben er nu al 6 uitgehaald. Baal ontzettend. Mijn schoonmoeder had gelukkig nog buxus in de tuin. Bijna net zo groot als die van ons. Wij hebben buxusvakken. Als er daar een paar tussenuit moeten valt dat gelijk op. Nu hebben we dus geluk, hoop dat er niet nog meer bijkomen....
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Balen zeg....maar de annabellen zijn ook mooi! Stoer beeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jeetje dat is zeker zonde, als het er nou maar eentje was, is het nog te overzien maar je had er best veel ook. Je krans is super, mooi groot en robuust!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Balen ja van die buxus, dat is altijd zo zonde he, maar het is niet anders.
    De krans is leeker stoer, mooi gemaakt weer hoor!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat vervelend van je buxus! Het duurt altijd al zo lang voordat ze een beetje op grootte zijn. Maar jullie hebben het mooi opgelost met de hortensia. En zodra deze gaat bloeien is het weer volop genieten.
    Je krans is ook prachtig stoer geworden. Mooi hoor!
    Fijne week. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ook lekker druk weer bezig dus. Jammer hè van die buxus en het is ook nog niet één van de goedkoopste planten. Ik hoorde dat er nu een soort is dat niet vatbaar is voor schimmels en andere ziektes. Misschien een idee. (zag dat bij Robs grote tuinverbouwing)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat is balen, zeg. Bij mij is twee jaar geleden een hele mooi grote buxus spiraal gesneuveld. Geen idee wat het was, ineens was hij dor en bruin, terwijl hij water genoeg kreeg. Hortensia's zijn toch ook altijd leuk hoor. Je geniet er eigenlijk in elk seizoen van, vind ik.
    Je krans vind ik echt geweldig!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jammer van je buxus, maar annabelllen zijn ook prachtig !
    En je krans is super!.... ben ook zo gek op kransen:-)

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wij hebben dit ook gehad in onze tuin , volledige rijen buxushaag aangetast door schimmels.
    We hebben deze allemaal moeten vervangen, redelijke dure grap hoor.
    Ons werd aangeraden , bij het minste bladverlies spuiten met eminent van het merk edialux . Tot nu toe gaat alles nog goed , hebben ze ook allemaal preventief gespoten .
    Misschien kan je hier wat mee
    Groetjes jilly

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat balen van je buxus. Ik heb dat hier met de hedera gehad die elke keer helemaal kaalgevreten werd, maar het lijkt erop dat het dit jaar onder controle is. Die meneer in de tuin is trouwens wel een stoer typje :)

    Groetjes,
    Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Je krans is prachtig geworden, wat een stoer exemplaar weer!

    Lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh... dit is erg van je buxussen, wij hebben sinds vorig jaar ook buxussen, moet er niet aan denken. Maarja kan zomaar gebeuren natuurlijk.

    De krans vind ik heel erg mooi.

    Fijne dag en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Marjonel, ik gebruik gewoon een normale blokkwast dat gaat prima en zo'n brede spalter kun je bij de gamma kopen, smallere haal ik bij een hobbywinkel.
    Fijn weekend!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat jammer van je buxusses hoor, de annabellen zijn ook mooi dat wel .En de krans echt gaaf zeg !
    Bedankt voor je reactie ,wens jullie fijne paasdagen !
    Liefs ida

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat ontzettend jammer van je buxus! ook hier veel Annabellen.
    Daar heb je zoveel en ook zolang plezier van. Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen